Süsivesikud


Süsivesikud on sportlasele parim energiaallikas 

sysi_1.gif
Süsivesikud on organismi ühed tähtsamad energiallikad, tervisliku toitumise puhul peaks süsivesikute osa kogu energiahulgast moodustama 55 kuni 60 %, rasvad 25 kuni 30 % ja valgud 10 kuni 15 protsenti. Lisaks peab spordiga tegeleja toit olema ka kiudaineterikas, neid peaks päevases menüüs olema 25 kuni 30 grammi.

Organismi glükogeeni depoode täitmiseks on sobivad nii tärklis kui suhkur, kuid suurema osa süsivesikutest peaks spordiga tegeleja saama just tärklisena. Sellised toiduained - teravili, kartul, aedvili - sisaldavad enamasti ka spordiga tegelejale vajalikke mineraalaineid, vitamiine ja kiudaineid. Spordiga tegelejad peaksid seepärast eelistama leiba, riisi, pastatooteid, aedvilja, kartuleid jm. Aedvili ja puuvili on rikkad ka tervisele kasulike bioaktiivsete ainete poolest. Seevastu monosahhariidid - maiustused, viinamarjasuhkur - pole soovitavad, sest võivad esile kutsuda hoopis olulise töövõime languse.

Tähtsamad süsivesikuterikkad toiduained on:


  • sysi_2.gifTäisteraleib
  • Kartulid
  • Riis
  • Kaerahelbed
  • Nisuhelbed
  • Müsli
  • Teraviljatooted
  • Pastatooted - spagetti, makaronid jt.
  • Herned, oad
  • Banaanid
  • Õunad
  • Kiivid
  • Mesi
  • Kuivatatud puuvili
  • Puuviljamahl
  • Puuviljasiirup
  • Spordijoogid